onsdag 15 maj 2013

Fruktsallad





Citat från rapporten "Stress hos föräldrar till barn med autism"
http://www.autism.se/RFA/uploads/skane/Artikel%20Stress%20hos%20foraldrar%2020111230.pdf


"Det är alarmerande att den största stressen
i undersökningen var bristande bemötande
från professionella inom skola och vård.
Alarmerande att stress i lika hög utsträckning
berodde på en kamp för sitt barns rättigheter och
otillräckliga resurser i skola som stress som
berodde på barnets funktionsnedsättning. 
         Autism kan inte botas men jag ser en 
mängd andra faktorer som kan botas. Mer
kunskap hos alla som arbetar med barn med
autism..."

Jag och mammorna i gruppen Kraftkällan har material för en hel bok, hur vi råkat ut för okunskaper genom åren och hur hårt det tog oss i stunden. I backspegeln kan vi mest skratta åt eländet och vårt första svar på någon gruppmedlems problem är alltid "Du kan ju göra en fruktsallad!"

Läs Ninas historia och välj själv om man ska skratta eller gråta...














http://nina-livetistort.blogspot.se/2013/05/tillbakablick-efter-forfragan.html


"Som när Sandra blödde näsblod, tappade hår, bleknade och magrade och inte fick i sig näring. Hon åt ju bara makaroner, helst. Men jag lyckades tillslut, efter mycket klurande och tålamod, mixa lite köttfärssås och grönsaker som jag hällde på makaronerna.

Men frukt gick inte och jag, som inte är så kunnig i det där med kost och vad som är viktigt, frågade en läkare jag pratade med vad hon gick miste om när hon inte åt frukt, och om det fanns nått tillskott eller några viktiga vitaminer vi kunde försöka med ”för hon får inte ens i sig saft eller sylt” sa jag.

Läkaren förklarade att barn i Sverige inte svälter och att svensk mat är näringsriktig. Så jag försökte förklara igen då att det inte spelar någon roll hur mycket näring det är i maten när den blir kvar på tallriken. Hon tappar hår, blöder näsblod varje dag och är blek, är det något viktigt hon behöver, och som hon missar av att inte äta frukt i några former? Inte ens ett glas saft…

”Du kan ju göra fruktsallad”

Jamen bra. Tack för hjälpen."










3 kommentarer:

Nina sa...

Åh, vad fint du har gjort! Stort tack för länkningen :)
Kramar om!
Nina

Tina sa...

Bara ler åt allt galet vi delar, vilken skatt att ha er andra ! Kramar <3

Bellan sa...

Vad glad jag blir att du bloggar! Bloggen är ju jättefin så heja dig!
Tack för länkningen också!

Kramar till dig!
//Bellan